Ultiem voorbeeld Marit Visscher (27) nu Algemeen Directeur

Inez en Marit

Amsterdam, januari 2016

‘Een inhoudelijke bijbaan is voor veel studenten én MKB een must.’ Oprichter van studentennetwerkorganisatie LINQ Inez van Oord bepleit dit al sinds 2001. Eind vorig jaar heeft zij het stokje overgedragen aan Marit Visscher. De jonge en ambitieuze Algemeen Directeur werkt 4 jaar in uiteenlopende functies bij LINQ en is – zoals ze zelf zegt – het prototype van hun eigen product. Tijdens haar eigen studententijd heeft ze jarenlang verschillende opdrachten via LINQ gedaan en uiteindelijk is ze zelf op het hoofdkantoor in een startersfunctie begonnen.

Slimme studenten begrijpen dat ze zich op deze krappe arbeidsmarkt kunnen onderscheiden door inhoudelijke werkervaring. Andersom kunnen zij veel toegevoegde waarde bieden in een bedrijf. Het is de uitdaging om voor zowel student als werkgever een win-win te creëren. Het moet geen uitzondering zijn dat een student bij zijn laatste bijbaan blijft hangen in een startersfunctie.

Studenten worden niet gehinderd door enige angst en voorkennis. Ze begrijpen de huidige markt snel en zijn van nature multi-tasking. Ze hebben een frisse kijk. Ze durven te zeggen. Ze hebben lef. Dat soort pioniers wil je – zeker in deze snel veranderende tijd – in je kweekvijver hebben. Marit ziet de toekomst samen met haar ondernemende collega’s enthousiast en gedreven tegemoet.

LINQ werkt volgens het onderscheidende LINQersprincipe: werken voor en met je vrienden. Zo’n studerende LINQER heeft een groot sociaal netwerk en matcht de juiste student uit zijn of haar poule aan bijbanen voor jongerejaars, tijdelijke projecten en talentships voor bijna afgestudeerden.

Groeiende MKB-bedrijven hebben daar ook baat bij. Iedere organisatie heeft inhoudelijk, uitvoerend werk, waar het niet aan toe komt. Wanneer een organisatie nog geen studenten- en starters(bij)banen heeft gecreëerd, zullen startende studenten de weg naar dat bedrijf minder snel vinden. Nu niet, maar ook over een paar jaar niet.

Marit: ‘Wij hebben alle tools in huis voor deze vaak nog onbekende bedrijven om aansluiting bij deze generatie te vinden. We ontwikkelen nu samen met onze opdrachtgevers bijvoorbeeld ook trainingen. De personal impacttraining is er een van. Dat draagt weer bij aan de ontwikkeling van studenten. En dus hun meerwaarde in het bedrijfsleven.’