generatie Y

Deze week wil ik het graag hebben over generatie Y. Ik ben geboren in 1996, dus zelf behoor ik nog net tot generatie Y: De Millennials. Voor mijn minor Media Psychology heb ik veel over deze generatie moeten onderzoeken en leren, dat was interessant en soms best confronterend.

 

Generatie Y zijn de millennials en zijn geboren tussen 1980 en 2000. Generatie Z zijn de digital natives volgend op de millenials.

Millennials worden vaak gezien als de groep die idealistisch denkt. Zij willen een positieve bijdragen leveren en zinvolle prioriteiten stellen. Veel van de Millennials zijn opgegroeid met de komst van Internet en mobiele telefoontjes. Internet en social media was in de pubertijd bijna niet meer weg te denken, evenals smartphones. Zo is een online identiteit steeds belangrijker worden.  De kennis van Internet en Social Media is zeker een voordeel voor Millennials op het zakelijke gebied, want internet en Social Media is steeds belangrijker geworden voor bedrijven.

 

Toch heeft Social Media ook een keerzijde. De online identiteit is soms belangrijker dan persoon die er in het echte leven achter zit. Op Social Media worden vaak alleen de positieve gebeurtenissen gedeeld, waardoor Millennials een overvloed aan positieve posts te zien krijgen. Dit legt veel druk op de online identiteit. Millennials krijgen vrijwel alleen te zien hoe goed het leven van familie, vrienden en kennissen is. Iedereen maakt wel eens iets negatiefs mee, maar omdat het niet gedeeld wordt op Social Media, vergelijken Millennials negatieve gebeurtenissen in het echte leven met de positieve gebeurtenissen die op Social Media worden geplaatst. Ook uiterlijk is ontzettend belangrijk geworden. Door datingapps als Tinder is er nu meer keuze dan ooit en is het daarom moeilijk snel tevreden te zijn.

 

Ook op financieel gebied is er veel gebeurd met betrekking tot de Millennials. Toen Millennials jong waren, werd er vaak gezegd dat ze konden bereiken wat ze wilde en dat school daarvoor heel belangrijk was. Een aantal jaar later bleek de realiteit anders te zijn. Veel Millennials zijn opgegroeid in de jaren 90 en deze jaren waren welvarend. De financiële crisis heeft roet in het eten gegooid. Stages waren vaak onbetaald en na de studietijd waren er nauwelijks banen.

 

Op cultureel en politiek gebied zijn er grote verschillen tussen Millennials en de Generaties daarvoor. Ze zijn geïnteresseerd in andere culturen en reizen veel. Zo worden bewegingen als de Vrouwenmars, Black Lives Matter en de Klimaatmars gesteund. Een groot verschil is ook duidelijk geworden tijdens de Brexit. Millennials hebben toen massaal tegen gestemd, terwijl de generaties voor hen voor een Brexit stemden.

 

Millennials zeggen zelf vaak een druk te ervaren. Ze geven aan dat de prestatiedruk hoog is. Ze hebben het gevoel dat ze perfect moeten zijn en geen fouten mogen maken, want voor hen zijn er tien anderen. Psychologen geven aan dat Millennials met te veel prikkels in aanraken komen. Zo is bijvoorbeeld de informatie die zij via Social Mediakanalen binnen krijgen soms te veel om te verwerken.

 

In de tijd van nu is het belangrijk om te relativeren en blij te zijn met wat je wel hebt. De online identiteit is niet perfect en ook de Millennial hoeft niet perfect te zijn. We zijn soms ongeremd en mogen zo nu en dan best een beetje minder gas geven en genieten van het leven. Hier nemen ze bij LINQ een voorbeeld aan. De werksfeer is relaxt, je kunt zelf bepalen welke diensten je aanneemt en er is genoeg tijd voor wat ontspanning!

Volgende week bespreken we de Digital Natives, Generatie Z.